mud magazine
facebook twitter instagram

Philips, licht, lichtstad, GLOW

05/11/2015

Tekst: Linda Bak
Beeld: Claus Langer

De nachten worden langer, dat betekent meer licht in de stad. De straatlantarens gaan eerder aan, de kaarsjes branden gezellig op tafel en ook de lichtkunstenaars halen weer alles uit de kast om een geweldige tiende editie van GLOW neer te zetten.

 Licht hoort bij onze stad. Dat komt oorspronkelijk door de lucifersfabriek die hier lang geleden stond. Maar ook de gloeilampjes van Philips zijn niet meer weg te denken uit de geschiedenis van de stad.  Nu wordt er op een andere manier naar licht gekeken. ‘’Licht spreekt bij iedereen enorm tot de verbeelding,’’ zegt Mariëtte Vetter, marketing en communicatie manager bij GLOW.

‘’GLOW is meer dan het festival met de route door de stad,’’ vertelt Mariëtte. ‘’Achter het festival zit een enorm internationaal netwerk.’’ Tijdens GLOW zijn de werken van kunstenaars van over de hele wereld te zien. GLOW komt in de contact met deze kunstenaars door het platform International Light Festival Organisation, stichting GLOW is hier de kartrekker van. Ook is er iemand bij GLOW dit zich bezig houdt met de samenwerking tussen internationale lichtfestivals. Hij bezoekt veel internationale lichtfestivals  om lichtkunstenaars te ontmoeten en hun werk te bekijken. Zo heeft het organisatie de afgelopen tien jaar een heel grote groep kunstenaars en bedrijven om zich heen verzameld.

GLow 2

De organisatie
GLOW is een enorme organisatie, in de zin van zorgen dat alles klaar is voor het festival, maar het team achter GLOW is relatief klein. Pas als het festival plaatsvindt worden er veel mensen ingezet om het festival neer te zetten. Veel mensen en internationale bedrijven hebben te maken met GLOW, als bezoeker, als sponsor of als kunstenaar. Niet alleen grote, buitenlandse bedrijven hebben baat bij het festival, ook de Eindhovense bedrijven en restaurants verdienen aan de vele bezoekers die GLOW ieder jaar trekt. Omdat GLOW goed is voor onze stad wordt het festival gesubsidieerd door de gemeente. Ook zijn de drie peilers die vanuit de citymarketing bekend zijn goed te herkennen in GLOW, kennis, techniek en design. ‘’GLOW sluit hier heel goed bij aan. Licht is een belangrijk onderdeel in deze drie peilers.’’

De afgelopen tien jaar
Citydynamiek Eindhoven zetten tien jaar geleden de eerste ideeën op papier voor een lichtfestival. Ze hebben bij verschillende andere festivals gekeken en gesprekken gevoerd met de organisatie en de kunstenaars. Met al deze bagage is GLOW ontstaan. Het idee was dat GLOW lichtkunstenaars uitnodigde om hun werk hier te laten zien, zij kregen daar een bepaald bepaalde beloning voor. Zo heeft de organisatie de afgelopen tien jaar ook gewerkt. Via de International Light Festival Organisation verzamelde ze de aller beste lichtkunstenaars met hun werken. Deze stonden dan een week in de stad en daarna verdwenen ze weer. ‘’Dat is natuurlijk zonde. Het kost best veel geld en na een week is alles weer weg. Daar wilde we verandering in brengen.’’

Glow 1

De toekomst
Het doel is dat in de toekomst 80% van de projecten die op GLOW staan ook in Eindhoven gemaakt zijn. ‘’We willen de internationale kunstenaars naar Eindhoven halen zodat ze hier bijvoorbeeld een paar maanden aan een kunstwerk kunnen werken en het daarna kunnen laten zien op GLOW. Zo binden we de kunstenaars en hun werken meer aan Eindhoven.’’ Het is de bedoeling dat grote bedrijven gaan investeren in deze projecten. Volgens Mariëtte kunnen bedrijven GLOW gaan zien als een manier om hun producten op de markt te zetten. ‘’Ook is het de bedoeling dat de kunstenaars daarna met hun werken die in Eindhoven zijn gemaakt doorreizen naar andere lichtfestivals met het merk: Made in Eindhoven. Zo zetten we Eindhoven internationaal op de kaart.’’

GLOW is te zien van 7 t/m 14 november in en rond het centrum van Eindhoven. Ook Strijp-S staat volledig in het teken van licht en technologie tijdens GLOW Next in dezelfde periode.