mud magazine
facebook twitter instagram

Het droomkasteel van De Bijenkorf

08/11/2016

Beeld: Jeroen van der Wielen

Mud ontving een uitnodiging om de happening rondom de onthulling van de feest-etalages van de Bijenkorf bij te wonen. Het thema van dit jaar: Castle of Dreams.
Het bijgevoegde bericht beloofde ons verleiding, magie en een verwonderende wereld. Dit alles samengesteld door Noa Verhofstad, in 2015 nog verantwoordelijk voor de etalages van Hermès, en het visual team van het warenhuis. We namen een kijkje. Eerst maar eens de feiten op een rijtje.
_49a0211_lr
De feiten
Elk onderdeel van het decor is speciaal voor de Bijenkorf ontworpen. Het team heeft ruim 338 dagen gewerkt aan het concept – van idee tot aan de opening van de etalages. En dat met bijna 100 mensen ruim drie weken gewerkt aan de uitvoering van de etalages – wat in totaal ruim 18.000 uur werk inhoudt in zeven filialen. In totaal heeft De Bijenkorf dit seizoen ruim 75.000 feestelijke ornamenten in hun kerstgroen in alle filialen. De etalages zijn een unieke combinatie van de nieuwste technieken en traditionele ambacht: De pruiken en de make-up van de etalagefiguren zijn door ambachtslieden zorgvuldig met de hand aangebracht. De leeuw, de kronen en de maskers in zowel de etalages als in de winkel zijn met precisie gemaakt met behulp van de nieuwste 3D print technieken. In de etalages en in de winkel zelf vind men 50 leeuwen met een hoogte van 1.50 meter en een gewicht van 17,5 kilo per stuk.

Is het wauw?
Ok, je weet nu wat voor werk erin zit. En dat is ook te zien. Maar zijn we verleid? Voelen we de magie? Is de verwondering daar? Natuurlijk is het mooi, maar we vallen niet in katzwijm. Er werd ons verteld dat De Bijenkorf staat voor innovatie. Waar we dat dan precies in terugvinden, is ons niet duidelijk geworden. Het gebruik van een 3D printer staat niet gelijk aan innovatie. Wat wij missen is een waar verrassingselement passend bij al het werk dat er in deze productie zit. In the end is het toch weer de klassieke Nederlandse variant op de glitter and glamour van ware wereldsteden. Wij zouden De Bijenkorf willen aanraden: stop met dromen, start met daadwerkelijke vernieuwing.

Een aantal details uit de Eindhovense etalage
_49a0344_lr _49a0289_lr _49a0257_lr_49a0229_lr
_49a0341_lr_49a0236_lr_49a0246_lr_49a0263_lr