mud magazine
facebook twitter instagram

Eigentijds met nostalgische kleding van Eindhovens label REM40

17/03/2016

Tekst: Anke Langelaan
Beeld: Willem Wouterse

‘In tijden van schaarste word je creatief’, zo luidt een veelgehoorde uitspraak van vruuger. Maar sommige mensen worden juist creatief in tijden van overvloed. Zoals de Eindhovense Femke van Werde, die naast haar populaire kledingruilbeurzen en shop-in-shop bij kringloopwinkel Het Goed (beiden onder de naam Ellie’s Kledingkast) een eigen duurzaam kledinglabel ontwikkelde: REM40. Samen met social designer Wieteke Brocken (ontwerpbureau Aarde en Co) startte ze dat label een aantal jaren geleden vanuit idealisme, om stoffen te hergebruiken en meer mensen bewust maken van slow fashion.

Zakken vol kleding
Wie in (de omgeving van) Eindhoven woont en van mode houdt, kent waarschijnlijk Ellie’s kledingruilbeurzen wel. Een succesvol concept om oude kleding (of miskopen) te ruilen voor andermans ‘afdankertjes’. “Altijd goed bezocht”, vertelt initiatiefneemster Femke. “Maar daarna hield ik altijd zakken vol met kleding over. En dat zat me dwars, omdat ik de ruilbeurzen juist organiseerde uit onvrede over de massale kledingproductie en –consumptie van tegenwoordig. Bovendien vindt die massaproductie plaats in lagelonenlanden, waardoor steeds minder kleding in Nederland wordt gemaakt en echte ambachten hier verloren gaan.” Zo ontstond de ambitie om zelf een bijzondere oplossing te creëren.

DSC_8638 zww

Onze oma’s
Omdat Femke geen ontwerper is, zocht ze de samenwerking op met Wieteke: “Ook een creatieveling die, heel handig, destijds naast haar designstudio een sociale werkplaats had voor vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Samen zijn we gaan brainstormen en vanwege onze passie voor hergebruik vonden we inspiratie in de jaren veertig van de vorige eeuw, de tijd rondom de Tweede Wereldoorlog toen grote schaarste heerste, onder andere wat betreft stoffen. Onze oma’s zijn daar heel slim mee omgegaan, ze maakten bijvoorbeeld kleding van oude gordijnen.” Wieteke vult aan: “Ze hadden niet eens panty’s, dus tekenden ze zelf zo’n dun lijntje vanaf de kuit langs de achterkant van het been. Dat was een echte crisis; economisch, maar ook mentaal. En die crisis overwonnen mensen door creatief te zijn met wat ze nog wel hadden.”

Boodschap
Volgens Femke en Wieteke is die bevrijding vergelijkbaar met onze ‘bevrijding’ uit de recente crisis en uit de huidige fast fashion cyclus. “Met de overgebleven kleding van de ruilbeurzen en andere stoffen besloten we een eigen jurk te ontwerpen, qua visie geïnspireerd door de jaren veertig (vandaar ook de naam REM40, wat staat voor Remember the forties). Met een eigen productieketen, alles gebeurde in eigen stad en land.“ Wieteke: “REM40 vertegenwoordigt het besef dat iedereen een rol heeft in het economische systeem’ en dat keuzes consequenties hebben; houd je iets in stand, of maak je verschil? Die boodschap willen we niet met een opgeheven vingertje overbrengen, maar juist door mensen te inspireren door een mooi alternatief te laten zien en beleven. Zo’n jurk vertelt een heel verhaal.”

DSC_8725zww

Schittermomenten
De eerste jurken van REM40 werden heel passend gepresenteerd tijdens het fakkeldefilé ter ere van de 70-jarige bevrijding van Eindhoven. Modellen liepen mee in de tocht door de binnenstad, wat een prachtige omlijsting én een ontroerend contrast opleverde. “Ik zal nooit vergeten hoe enthousiast de veteranen reageerden. Ze keken alsof hun hart openklapte, zó mooi! De hele sfeer veranderde, het werd echt een feestje. Ik krijg er weer kippenvel van”, vertelt Wieteke. Ook bij Femke is de trots voelbaar als ze over dat moment praat. Wat ook geldt voor de expositie van de jurken tijdens de DDW en de huidige tentoonstelling in Vershal Het Veem op Strijp – S. Dat is voorlopig even het laatste schittermoment voor REM40. De jurken blijven in ieder geval te koop bij Vielgut in Eindhoven en je kunt ze lenen bij LENA, de kledingbibliotheek in Amsterdam.

Persoonlijke combinaties
Voor de echte doe-het-zelver zijn ook handleidingpakketten te koop om zelf een unieke forties-jurk te maken. “Zulke persoonlijke combinaties staan voor mij altijd centraal, ook bij de vertaalslag van moderne trends naar de tweedehands en vintage kleding bij de Ellie’s shop-in-shop”, aldus Femke: “In Ellie’s shop vind je dierbare ‘pre-loved’ items en adviseren we over hoe je kleding van toen harstikke van nu maakt. Ellie’s shop richt zich op vrouwen die hun eigen wereld durven te creëren. Vrouwen die houden van verhalen, van stoer en elegant, bewust en stijlvol, van toen en van nu. Een vrouw voor wie hergebruik een way of living is. Want als we samen de wereld een beetje mooier maken, worden we ook de mooiste versie van onszelf.”

DSC_8629 zww