mud magazine
facebook twitter instagram

Dat smaakte naar meer: met Umbrella Tours door Doornakkers

01/03/2016

Tekst & beeld: Kathelijn Hendrikse

Na de eerste Agents of Change Umbrella Tour die ik meemaakte, wilde ik natuurlijk weer! Niet alleen geeft het de mogelijkheid om Eindhoven te ontdekken, het biedt ook een dosis inspiratie waar je ú tegen zegt. Dus ik meld me met veel plezier weer bij Ron Krielen, bij het Van Abbe Museum. Deze keer ging de tour door Doornakkers, een wijk in Noordoost-Eindhoven. Voor de organisatoren van de tour een thuiswedstrijd, omdat Corner Spot, een broedplaats voor sociale innovatie in de wijk, er gehuisvest is. De haltes op het programma:

  • Rode Kruis
  • Awesome Kledingruilatelier
  • Vitalis Berckelhof
  • Buurtkantoor Doornakkers en restaurant de Kameleon

Rode Kruis wil de wijk in, het isolement eruit
We stappen de bus uit, de kou in en vervolgens belandden we in de sfeervolle en roodgekleurde entree van het Rode Kruis kantoor. Uit het verhaal van  Jos en Gerard blijkt ook duidelijk: aan naamsbekendheid en profiel van de organisatie ontbreekt het niet. Ook niet aan vrijwilligers (400!) en middelen. We krijgen een rondleiding door het gebouw en kijken onze ogen uit: een handwerkwinkel, een werkplaats, een wagenpark, zelfs een museum met attributen uit het 100-jarige bestaan van het Rode Kruis. De missie is al jaren dezelfde: voorkomen en verzachten van lijden. ‘Wat wil het RK dan wél veranderen’, vraagt Ron aan Jos. ‘We willen dat er meer kennis de wijk in gaat. Rode Kruis heeft zóveel expertise, ervaring. Het zou mooi zijn als we die kunnen inzetten om eenzaamheid en isolement in de wijk terug te dringen.’
DSC_9053

Awesome kleding voor een tweede leven
Met deze mooie woorden duiken we de bus weer in. Op naar de volgende locatie: Kledingruilatelier Awesome. De ontvangst is hartelijk en ook hier hangt een warme sfeer. Kleding, mensen en ook een hond gaan kris kras door het voormalige schoolgebouw waar je je heerlijk kunt verliezen in alle mooie bijdragen aan het atelier, kunstig gedrapeerd aan één van de rekken of muren van de winkel. Oprichtster Talitha en haar rechterhand Rianne geven ons een rondleiding terwijl ze vertellen hoe het ooit begon: Talitha zag hoe er in de wijk armoede was. Hoe er tegelijkertijd een overschot aan kleding is. En hoe ze dat samenbracht en buurtbewoners uitnodigde om kleding uit te zoeken. En langzaam begon het atelier een begrip te worden in de wijk. Inmiddels zijn de donaties kleding bijna niet meer logistiek te behappen, en gelukkig helpt Rianne Talitha bij het reilen en zeilen van de winkel. Klanten van het eerste uur meldden zich aan als vrijwilliger en op dit moment is Awesome een druk bezochte en bezette organisatie met zo’n 20 vrijwilligers, een winkel, een opslagruimte en een atelier/workshop ruimte waar naaicursussen worden aangeboden aan de vrijwilligers. Het systeem is heel helder: je levert gedoneerde kleding in, krijgt voor elk stuk een hashtag, en met de hastag kun je kleding uit de winkel aanschaffen. Kleding kost een euro per stuk. Een jas is 3 euro. Soms gebeurt het dat kleding wordt omgetoverd tot een uniek item. Dat item kost dan iets meer. Merkkleding is ook vaak iets duurder. Rianne: ‘Het maakt me heel blij als ik zie dat iemand gelukkig de deur uit gaat met nieuwe kleding’.

DSC_9063 DSC_9065

Oud en nieuw talent bij Vitalis
Vitalis Berckelhof is de volgende locatie waar we welkom worden geheten. Oók weer een kleurrijk en sfeervol pand vol bedrijvigheid. Wat mij het meest aangrijpt is de ‘vraag en aanbod’ muur. Allerhande verzoeken komen op het prikbord en gaan ook als zoete broodjes er weer van af. Van katten, tot fotografen, tot koorleden: je kunt het zo gek niet bedenken of iemand van de bewoners van de vraagt ernaar, en jawel, menig talent blijkt nog onontdekt in het bewonerscomplex. Projectleider Sylvia vertelt ons ‘we hebben jarenlang ouderen teveel gepamperd. Ze kregen alles: zorg, een rollator, noem maar op. Ze zijn daardoor vergeten hoe ze elkaar kunnen helpen. En dat willen we stimuleren. En het werkt!’

DSC_9108

Van alle markten thuis
Als we bij het Buurtkantoor aankomen zijn we toe aan een hapje eten. En laat dat nou precies het moment zijn dat restaurant de Kameleon een multiculturele en overheerlijke maaltijd op tafel heeft getoverd. Het brood is van de Turkse bakker, de vegetarische soep van Thaise komaf, en ook de rijst heeft een aziatisch recept. Het is heerlijk. De Kameleon vertelt: ‘We willen met ons concept mensen en culturen bij elkaar brengen door middel van voeding’. Het Buurtkantoor biedt niet alleen het veelzijdige restaurant maar ook andere initiatieven een thuisbasis. Deze voormalige gymzaal is een ontmoetingsplek. Een plek voor ontspanning, voor nieuwe energie’, vertelt Willian. En dat blijkt. Ik ga helemaal opgeladen weer huiswaarts.

Ook een tour meemaken? Dat kan! De volgende tour is op 17 maart, door Woensel-Noord. Je kunt je aanmelden via de Facebook pagina van het Umbrella Network.

De organisatie van de tour is in handen van het Umbrella Network: Ron Krielen, Christine van Meegen, Gemma Medina, Minsung Wang, Conor Trawinski.  Agents of Change  is een project van het van Abbe Museum, ondersteund door the Art of Impact.

Meer lezen?
Over Awesome Kledinruilatelier
Over Rode Kruis district Eindhoven
Over Vitalis Berckhof
Over het Buurtkantoor